1 Φεβ 2011

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΛΑΤΖΗΣ : Πρώτος Δίσκος

ΚΟΡΩΝΑ - ΓΡΑΜΜΑΤΑ
Ένας Δίσκος Όπου το Λαϊκό Στοιχείο Συνδέει Αρμονικά Διαφορετικά Μουσικά Είδη


Όταν τα κομμάτια ενός και μοναδικού δίσκου έχουν επιρροές από διαφορετικά είδη μουσικής, σπανίως- κατά την προσωπική μου πάντα γνώμη- δένουν μεταξύ τους. Όμως, στον δίσκο ΚΟΡΩΝΑ - ΓΡΑΜΜΑΤΑ του πρωτοεμφανιζόμενου δημιουργού Δημήτρη Καλατζή, αυτή η σύνδεση μεταξύ των τραγουδιών, υπάρχει. Εδώ, χρησιμοποιήθηκε η λέξη δημιουργός και όχι συνθέτης, γιατί ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης εκτός από τη μουσική, έχει γράψει και τους στίχους των τραγουδιών του. Συμμετέχει επίσης ως μουσικός στην ορχήστρα παίζοντας κιθάρα, μπάσο και μπαγλαμά, αλλά και ως τραγουδιστής σε ορισμένα κομμάτια.
Ανεξάρτητα από το ποια είναι η βασική μελωδική τους γραμμή, όλα τα κομμάτια του προαναφερόμενου δίσκου συνδέονται μεταξύ τους με το λαϊκό στοιχείο. Για παράδειγμα, ενώ το τραγούδι που έδωσε τον τίτλο στον δίσκο, δηλαδή το ‘Κορώνα-Γράμματα’, είναι μια ροκ μπαλάντα, το λαϊκό ηχόχρωμα που δίνουν στην ερμηνεία τους ο βασικός συντελεστής αυτής της δουλειάς και η Ντένια Κουρούση, οι οποίοι αποδίδουν το συγκεκριμένο κομμάτι, καθόλου δεν ξενίζει τον ακροατή. Το τραγούδι ‘Παλεύω’ είναι επίσης μια ροκ μπαλάντα με έντονα όμως τα στοιχεία του ζεϊμπέκικου. Όσο για τα κομμάτια ‘Παραίσθηση’ και ‘Αχ Πότε’, που το μεν πρώτο είναι ζεϊμπέκικο και το δεύτερο τσιφτετέλι, παρότι τα αποδίδουν η Μαριώ και η Κατερίνα Τσιρίδου αντίστοιχα, δυο τραγουδίστριες κατεξοχήν λαϊκές, ακούγοντάς τα, ο ακροατής έχει την αίσθηση πως, τόσο ο στίχος όσο και οι ερμηνείες παραπέμπουν πιο πολύ στο έντεχνο λαϊκό τραγούδι παρά στο παραδοσιακό αστικολαϊκό - δηλαδή το Ρεμπέτικο - που κυρίως υπηρετούν οι εν λόγω καλλιτέχνιδες. Βέβαια υπάρχουν πολλοί που θα υποστηρίξουν πως οι παραπάνω χαρακτηρισμοί δεν είναι παρά ταμπέλες που δεν πρέπει να μπαίνουν. Όχι μόνο γιατί δεν είναι αναγκαίο να κατηγοριοποιούνται τα τραγούδια αλλά κι επειδή έτσι ο κάθε δημιουργός αισθάνεται ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο περιορίζεται ξ έμπνευσή του. Εντούτοις, πιστεύω πως υπάρχουν φορές, που οι αναφερόμενες έννοιες πρέπει να χρησιμοποιούνται αν μη τι άλλο για να εντοπίζονται οι διαφορές, έστω και μικρές, μεταξύ των συγκεκριμένων μουσικών ειδών. Λόγου χάρη, η μουσική μιας ροκ μπαλάντας είναι συχνά πολύ πιο ήπια από εκείνη σ’ ένα τυπικό ροκ κομμάτι. Παρομοίως, ο στίχος στο έντεχνο λαϊκό τραγούδι είναι πολύ πιο ποιητικός και η ερμηνεία πολύ πιο κανταδόρικη απ’ ό,τι στο αμιγώς λαϊκό τραγούδι.
Στη σειρά τραγουδιών ΚΟΡΩΝΑ - ΓΡΑΜΜΑΤΑ συμμετέχουν επίσης ως ερμηνευτές ο Λάμπρος Καρελάς, τραγουδιστής και ακορντεονίστας της πάλαι ποτέ «Οπισθοδρομικής Κομπανίας» και ο Νίκος Ζιώγαλας, ενώ τα κομμάτια με το πιο αντιπροσωπευτικό λαϊκό ύφος αποδίδει ο ερμηνευτής Μανόλης Τοπάλης. Ο δίσκος κυκλοφορεί από την εταιρία ΔΙΚΤΥΟ του Πάρη Μήτσου.
Τον Τοπάλη, που σύμφωνα με το περιοδικό ΛΑΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του στη δεκαετία του ’50, εγώ τον είχα πρωτακούσει σε δυο τραγούδια που περιλαμβάνονταν σ’ ένα δίσκο με τίτλο ΔΕΚΑΤΕΣΣΕΡΑ ΚΑΥΤΑ ΤΣΙΦΤΕΤΕΛΙΑ, και ήταν συνθέσεις του Νίκου Καρανικόλα. Τα τραγούδια αυτά τιτλοφορούνταν ‘Σα δεν Ντρέπεσαι’ κι ‘Απόψε θα Ξημερωθώ’. Τους στίχους είχαν γράψει ο Κώστας Σιμόπουλος και ο Βαγγέλης Ζολωτάκης αντίστοιχα. Τότε δεν έδωσα ιδιαίτερη σημασία, αλλά φαίνεται πως ο Τοπάλης ανήκει στους καλλιτέχνες που με τα χρόνια η ερμηνεία τους αντί να αλλοιώνεται γίνεται δυναμικότερη. Ας ελπίσουμε ότι η επανένταξή του στη δισκογραφία δεν θα είναι παροδική, όπως δυστυχώς συμβαίνει στις μέρες μας με τις επανεμφανίσεις πολλών καλλιτεχνών παλιότερων χρόνων. Και φαίνεται ότι η ευχή μας αυτή μάλλον θα πιάσει, αφού ο Τοπάλης ετοιμάζει και προσωπικό δίσκο σε μουσική του σολίστα στο μπουζούκι Χρίστου Ολύμπιου. Σύμφωνα και πάλι με το περιοδικό ΛΑΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ θα πρόκειται για αμιγώς λαϊκά κομμάτια, παρότι ο Ολύμπιος είναι ένας μπουζουξής που συνεργάζεται με την Άννα Βύσση.

Π. Σκούρτης
21/1/2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: