ΜΠΑΜΠΗΣ ΜΠΑΚΑΛΗΣ
ΕΝΑΣ ΑΚΟΜΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΤΟΥ ΛΑΪΚΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΠΕΘΑΙΝΕΙ ΑΠΟΤΡΑΒΗΓΜΕΝΟΣ
Πολύ περίεργο είναι αυτό που συμβαίνει τελευταία με πολλούς παλιούς εκπροσώπους της Μουσικής από τον χώρο του Ρεμπέτικου και του Λαϊκού Τραγουδιού. Αποσύρονται κάποια στιγμή ως δια μαγείας από τα πάλκα και τη δισκογραφία και για πολύ καιρό δεν ακούει κανείς τίποτα, μέχρι που μαθαίνει ότι ακόμα ένας απ’ αυτούς έχει φύγει από τη ζωή. Έτσι ακριβώς έγιναν τα πράγματα στις περιπτώσεις των Χρήστου Κολοκοτρώνη, Αντώνη Κατινάρη, Νάκη Πετρίδη, Θόδωρου Δερβενιώτη Στράτου Ατταλίδη, Μιχάλη Γενίτσαρη, Μιχάλη Δασκαλάκη, Νίκου Καρανικόλα και Θόδωρου Πολυκανδριώτη. Η σειρά του Μπάμπη Μπακάλη ήρθε τις τελευταίες μέρες του Μάρτη του 2007.
Η τελευταία εμφάνιση του Μπακάλη είχε γίνει στην τηλεοπτική εκπομπή «ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ», του Σπύρου Παπαδόπουλου. Ο αναφερόμενος συνθέτης έκανε ιδιαίτερα αισθητή την παρουσία του στη δεκαετία 60 – 70. Αμφιβάλλω αν εκείνη την εποχή υπήρξαν εκπρόσωποι του τραγουδιού στον λαϊκό μουσικό χώρο που να μην ερμήνευσαν συνθέσεις του. Μερικές από τις πιο αντιπροσωπευτικές περιπτώσεις είναι αυτές των Βαγγέλη Περπινιάδη Στράτου Διονυσίου, Μανόλη Αγγελόπουλου, Μπάμπη Τσετίνη, Πέτρου Αναγνωστάκη, Καίτης Γκραίη, Πόλυς Πάνου και φυσικά των Γρηγόρη Μπιθικώτση και Στέλιου Καζαντζίδη. Ειδικά με τον τελευταίο, ο εν λόγω δημιουργός είχε πολύχρονη συνεργασία.
Βέβαια μεγάλο μέρος από το δισκογραφικό έργο του Μπακάλη στη δεκαετία που προαναφέραμε, έχει υποτιμηθεί. Αυτό συνέβη για δυο λόγους: πρώτον αρκετές από τις δημιουργίες εκείνης της περιόδου βασίζονται σε δρόμους που ταιριάζουν σε λυπητερά τραγούδια και δεύτερον, έχει ειπωθεί ότι σε πολλά απ’ αυτά τα τραγούδια η μουσική είναι διασκευή Ινδικών και Τούρκικων μελωδιών. Προτιμώ ν’ αφήσω ασχολίαστο τον πρώτο ισχυρισμό, όσο για τον δεύτερο, γενικά δεν είμαι υπέρ του να διασκευάζονται μελωδίες από ξένες χώρες. Ωστόσο, έχω τη γνώμη ότι, παλιότερα, ακόμα κι εκείνοι που κατέφευγαν σε τέτοιες πρακτικές, προσπαθούσαν να δώσουν κάτι από το μουσικό τους ιδίωμα και να προσθέσουν την προσωπική ‘πινελιά’ στις μελωδίες. Κάτι τέτοιο έρχεται σε αντίθεση με αυτό που συμβαίνει σήμερα που οι ‘διασκευαστές’ παίρνουν τις μελωδίες ατόφιες και τους ‘καρφώνουν’ ελληνικούς στίχους.
Ο Μπάμπης Μπακάλης ήταν από τους πρώτους που σηματοδότησαν τη μετεξέλιξη του Ρεμπέτικου Τραγουδιού σε Λαϊκό, ωστόσο τα πρώτα του κομμάτια υπήρξαν Κλασικά Ρεμπέτικα. Έλεγε ότι, στο τραγούδι ΚΑΠΟΙΑ ΜΑΝΝΑ ΑΝΑΣΤΕΝΑΖΕΙ - με το οποίο πρωτοεμφανίστηκε στη δισκογραφία το 1946 - δεν έγραψε μόνο τους στίχους αλλά και τη μουσική. Ισχυριζόταν ότι παραχώρησε το κομμάτι στον Τσιτσάνη προκειμένου ο τελευταίος να το ‘περάσει’ στις εταιρείες.
Ο Μπάμπης Μπακάλης είχε γεννηθεί στα Κανάλια Καρδίτσας. Όταν πληροφορηθήκαμε το θάνατό του μάθαμε ότι νοσηλευόταν για μήνες σε νοσοκομείο της Νίκαιας. Έσβησε σε ηλικία 87 χρόνων.
Π. Σκούρτης
Μάρτης, 2009
ΕΝΑΣ ΑΚΟΜΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΤΟΥ ΛΑΪΚΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΠΕΘΑΙΝΕΙ ΑΠΟΤΡΑΒΗΓΜΕΝΟΣ
Πολύ περίεργο είναι αυτό που συμβαίνει τελευταία με πολλούς παλιούς εκπροσώπους της Μουσικής από τον χώρο του Ρεμπέτικου και του Λαϊκού Τραγουδιού. Αποσύρονται κάποια στιγμή ως δια μαγείας από τα πάλκα και τη δισκογραφία και για πολύ καιρό δεν ακούει κανείς τίποτα, μέχρι που μαθαίνει ότι ακόμα ένας απ’ αυτούς έχει φύγει από τη ζωή. Έτσι ακριβώς έγιναν τα πράγματα στις περιπτώσεις των Χρήστου Κολοκοτρώνη, Αντώνη Κατινάρη, Νάκη Πετρίδη, Θόδωρου Δερβενιώτη Στράτου Ατταλίδη, Μιχάλη Γενίτσαρη, Μιχάλη Δασκαλάκη, Νίκου Καρανικόλα και Θόδωρου Πολυκανδριώτη. Η σειρά του Μπάμπη Μπακάλη ήρθε τις τελευταίες μέρες του Μάρτη του 2007.
Η τελευταία εμφάνιση του Μπακάλη είχε γίνει στην τηλεοπτική εκπομπή «ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ», του Σπύρου Παπαδόπουλου. Ο αναφερόμενος συνθέτης έκανε ιδιαίτερα αισθητή την παρουσία του στη δεκαετία 60 – 70. Αμφιβάλλω αν εκείνη την εποχή υπήρξαν εκπρόσωποι του τραγουδιού στον λαϊκό μουσικό χώρο που να μην ερμήνευσαν συνθέσεις του. Μερικές από τις πιο αντιπροσωπευτικές περιπτώσεις είναι αυτές των Βαγγέλη Περπινιάδη Στράτου Διονυσίου, Μανόλη Αγγελόπουλου, Μπάμπη Τσετίνη, Πέτρου Αναγνωστάκη, Καίτης Γκραίη, Πόλυς Πάνου και φυσικά των Γρηγόρη Μπιθικώτση και Στέλιου Καζαντζίδη. Ειδικά με τον τελευταίο, ο εν λόγω δημιουργός είχε πολύχρονη συνεργασία.
Βέβαια μεγάλο μέρος από το δισκογραφικό έργο του Μπακάλη στη δεκαετία που προαναφέραμε, έχει υποτιμηθεί. Αυτό συνέβη για δυο λόγους: πρώτον αρκετές από τις δημιουργίες εκείνης της περιόδου βασίζονται σε δρόμους που ταιριάζουν σε λυπητερά τραγούδια και δεύτερον, έχει ειπωθεί ότι σε πολλά απ’ αυτά τα τραγούδια η μουσική είναι διασκευή Ινδικών και Τούρκικων μελωδιών. Προτιμώ ν’ αφήσω ασχολίαστο τον πρώτο ισχυρισμό, όσο για τον δεύτερο, γενικά δεν είμαι υπέρ του να διασκευάζονται μελωδίες από ξένες χώρες. Ωστόσο, έχω τη γνώμη ότι, παλιότερα, ακόμα κι εκείνοι που κατέφευγαν σε τέτοιες πρακτικές, προσπαθούσαν να δώσουν κάτι από το μουσικό τους ιδίωμα και να προσθέσουν την προσωπική ‘πινελιά’ στις μελωδίες. Κάτι τέτοιο έρχεται σε αντίθεση με αυτό που συμβαίνει σήμερα που οι ‘διασκευαστές’ παίρνουν τις μελωδίες ατόφιες και τους ‘καρφώνουν’ ελληνικούς στίχους.
Ο Μπάμπης Μπακάλης ήταν από τους πρώτους που σηματοδότησαν τη μετεξέλιξη του Ρεμπέτικου Τραγουδιού σε Λαϊκό, ωστόσο τα πρώτα του κομμάτια υπήρξαν Κλασικά Ρεμπέτικα. Έλεγε ότι, στο τραγούδι ΚΑΠΟΙΑ ΜΑΝΝΑ ΑΝΑΣΤΕΝΑΖΕΙ - με το οποίο πρωτοεμφανίστηκε στη δισκογραφία το 1946 - δεν έγραψε μόνο τους στίχους αλλά και τη μουσική. Ισχυριζόταν ότι παραχώρησε το κομμάτι στον Τσιτσάνη προκειμένου ο τελευταίος να το ‘περάσει’ στις εταιρείες.
Ο Μπάμπης Μπακάλης είχε γεννηθεί στα Κανάλια Καρδίτσας. Όταν πληροφορηθήκαμε το θάνατό του μάθαμε ότι νοσηλευόταν για μήνες σε νοσοκομείο της Νίκαιας. Έσβησε σε ηλικία 87 χρόνων.
Π. Σκούρτης
Μάρτης, 2009
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου