ΧΡΩΣΤΟΥΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥΣ
Μέσα στο διάστημα 2003 - 04 προέκυψε ο θάνατος τριών σημαντικών εκπροσώπων από το χώρο της Λαϊκής Μουσικής, του Νίκου Καρανικόλα, του Μιχάλη Δασκαλάκη και του Θόδωρου Πολυκανδριώτη. Αυτό το συμβάν μας παρέπεμψε στο γεγονός ότι αρκετά χρόνια πριν από αυτούς είχαν φύγει δυο άλλοι ομότεχνοί τους. Ήταν νομίζω το 1999 που χάσαμε τους Χρήστο Κολοκοτρώνη και Αντώνη Κατινάρη.
Ο Χρήστος Κολοκοτρώνης ξεκίνησε από στιχουργός. Συνεργάστηκε με πολλούς συνθέτες στον χώρο του ειδικά με τον Μανώλη Χιώτη Κλασική επιτυχία τους το ‘Απόψε Φίλα με’, που πρωτοείπε ο Στέλιος Καζαντζίδης με την Καίτη Γκρεϋ και πιο μετά ερμήνευσε η Μαίρη Λίντα. Αργότερα ο Κολοκοτρώνης έγραψε και στίχους για δυο τραγούδια που μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης και ερμήνευσαν η Πόλυ Πάνου και ο Πάνος Γαβαλάς αντίστοιχα Ήσαν τα κομμάτια ‘Σε Ποιο Βουνό’ και ‘Κάποιο Πρωινό στον Πειραιά’.
Έχω ακούσει πως σύμφωνα με κάποια μαρτυρία του, ο αναφερόμενος δημιουργός 'αναγκάστηκε' να γίνει και συνθέτης. Δεν γνωρίζω κατά πόσο αληθεύει η συγκεκριμένη πληροφορία, πάντως είναι γνωστό πως κάποια εποχή τα ονόματα των στιχουργών δεν αναφέρονταν στους δίσκους. Εκτός από δημιουργός αρκετών επιτυχιών, υπήρξε υποστηρικτής πολύ γνωστών -σήμερα τραγουδιστών. Κλασικό παράδειγμα η περίπτωση του Στράτου Διονυσίου. Τελευταία μάλιστα είχε αναδείξει τη Σία Λυμπέρη μια πολύ αξιόλογη - πλην όμως παραμελημένη από τις εταιρείες - ερμηνεύτρια. Την ίδια περίπου εποχή ηχογράφησε κι έναν δίσκο όπου ερμήνευσε ο ίδιος κάποια παλιά και καινούργια - τότε - τραγούδια του. Ο αναφερόμενος καλλιτέχνης είχε διευθύνει και κάποιο κέντρο που έφερε ως επωνυμία το επίθετό του. Το μαγαζί αυτό βρισκόταν - αν δεν κάνω λάθος - στην οδό Θηβών.
Σε αυτό το σημείο, προκειμένου να αποδείξουμε ότι υπάρχει κάποιος συνδετικός κρίκος μεταξύ των παλιών και των νεότερων εκπροσώπων της γνήσιας λαϊκής μουσικής, πρέπει να αναφέρουμε το εξής: Ένας από τους δασκάλους στο μπουζούκι για τον σημερινό σολίστα και αξιόλογο συνθέτη λαϊκών τραγουδιών Βαγγέλη Κορακάκη , υπήρξε ο Αντώνης Κατινάρης. Οι δυο σολίστες συνδέονταν επίσης με κάποια συγγένεια. Συγκεκριμένα, ο πατέρας του πρώτου ήταν ξάδελφος του δεύτερου.
Αντίθετα απ' ότι ίσως μαρτυράει το επώνυμό του, ο Κατινάρης είχε γεννηθεί στα Χανιά. Ήταν το 1933. Σύμφωνα με μαρτυρία του στιχουργού Τάκη Κωλέτη, ο πρώτος μαζί με τον - ομότεχνό του από πλευράς ενασχόλησης με τη σύνθεση - Βασίλη Βασιλειάδη, ήσαν οι βασικοί τροφοδότες της λαϊκής δισκογραφίας στη δεκαετία 60 - 70. Κατά καιρούς, τόσο ο Κατινάρης όσο και ο Βασιλειάδης είχαν κατηγορηθεί για κλοπή μελωδιών από ομότεχνούς τους. Ανεξάρτητα από το αν κάτι τέτοιο αληθεύει ή όχι, πρόκειται πιστεύουμε για δυο μουσικοσυνθέτες με πολύ ταλέντο.
Την εποχή που εγώ πρωτάκουγα τα τραγούδια του πρώτου από τους δυο συνθέτες που μόλις αναφέραμε, δεν ήξερα πως υπήρχαν δυο διαφορετικά είδη μπουζουκιών. Μετά όταν πληροφορήθηκα για την ύπαρξη του τρίχορδου κι άρχισα να θαυμάζω τον ήχο του, έμαθα επίσης ότι ο συγκεκριμένος μουσικός έπαιζε τρίχορδο μπουζούκι. Πάντως –κατά την προσωπική μου γνώμη - πιο ενδεικτικός για το είδος του μπουζουκιού που παίζει ο Αντώνης Κατινάρης, είναι ο ήχος ο οποίος ακούγεται σε κάποια ηχογράφηση που έγινε στο τραγούδι του Μάρκου ‘Ο Μαθητής’. Στον συγκεκριμένο δίσκο, το κομμάτι ερμηνεύει ο Πρόδρομος Τσαουσάκης ενώ σολίστας και τραγουδιστής προσφωνούν και παινεύουν ο ένας τον άλλο.
Ο αναφερόμενος μουσικός μαζί με τον σολίστα και δεξιοτέχνη - επίσης του τρίχορδου μπουζουκιού - Σπύρο Λιόση - αποτέλεσαν το πιο διάσημο ντουέτο μπουζουξήδων μετά από τους Κώστα Παπαδόπουλο και Λάκη Καρνέζη.* Το ντουέτο Κατινάρης Λιόσης, συμμετείχε ιδιαίτερα στην ορχήστρα που συνόδευε τον Πάνο Γαβαλά. Ο πρώτος από τους δύο έγραψε και τη μουσική σε πολλά τραγούδια.. Αυτά που είναι πιο αντιπροσωπευτικά - κατά την προσωπική μας γνώμη –του συνθετικού του ύφους, τα έχει ερμηνεύσει ο Στράτος Διονυσίου. ‘Μπαγλαμάδες και Μπουζούκια’, ‘Η Ψευτιά του Κόσμου’ και πολλά άλλα. Επίσης πριν από τον Τάκη Σούκα και τον Τάκη Μουσαφίιρη,- όπως επίσης πιστεύω από τον Αντώνη Ρεπάνη και τον Άκη Πάνου - αυτός που συνέθεσε τα πρώτα αξιόλογα τραγούδια τα οποία ερμήνευσε ο Γιώργος Μαργαρίτης, ήταν ο Αντώνης Κατινάρης. Απ' αυτά ξεχωρίζει ένα κομμάτι με τίτλο ‘Το Καλλίτερο Αλάνι’. Αυτό το ζεϊμπέκικο βασίζεται πάνω σε στίχους της λαϊκής τραγουδίστριας - αν δεν κάνω λάθος και συντρόφου του συνθέτη - Σίας Ροζάκη. Όμως τα συγκεκριμένα κομμάτια θάφτηκαν μέσα σε σωρεία τραγουδιών κατώτερης ποιότητας που εκείνη την εποχή απέδιδε ο τραγουδιστής. Υπήρξαν φορές που ο συνθέτης ερμήνευσε και ο ίδιος κάποια τραγούδια του. Κι αυτό καλώς έγινε μιας και – πάλι κατά την προσωπική μας γνώμη - είχε φωνή θαυμάσια, δηλαδή αντιπροσωπευτική για το μουσικό είδος που υπηρετούσε. Δυο απ' αυτές τις συνθέσεις είναι τα κομμάτια ‘Λάλι – Λάλι’ και ‘Είμαι Παιδί Τζιμάνι’.
Αν δεν κάνω λάθος, ο Κατινάρης έμενε στην Καισαριανή. Σύμφωνα όμως με μαρτυρία του μαθητή του Βαγγέλη Κορακάκη, αυτός τον συναντούσε πιο πολύ σ' ένα κτήμα της οικογένειας στη Νέα Μάκρη. Ο εκλιπών δημιουργός άφησε στο πόδι του την κόρη του Μαρία. Πρόκειται για μια πολλά υποσχόμενη ερμηνεύτρια, ειδικά, πιστεύουμε, σμυρναίικων τραγουδιών.
Π. Σκούρτης
10 - 7 - 2009
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
*Έχω την εντύπωση ότι ο Αντώνης Κατινάρης συνεργάστηκε και με το ντουέτο Κώστα Παπαδόπουλου - Λάκη Καρνέζη. Ήταν για τις ανάγκες της ηχογράφησης στο τραγούδι του πρώτου ‘Τι να σου Κάνει Μια Καρδιά’. Γι' αυτό άλλωστε και το ύφος του παιξίματος θυμίζει κάπως τη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη. Το χασάπικο αυτό - σε στίχους της μεγάλης λαϊκής μας ποιήτριας Ευτυχίας Παπαγιανοπούλου - ερμήνευσε ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης.
Μέσα στο διάστημα 2003 - 04 προέκυψε ο θάνατος τριών σημαντικών εκπροσώπων από το χώρο της Λαϊκής Μουσικής, του Νίκου Καρανικόλα, του Μιχάλη Δασκαλάκη και του Θόδωρου Πολυκανδριώτη. Αυτό το συμβάν μας παρέπεμψε στο γεγονός ότι αρκετά χρόνια πριν από αυτούς είχαν φύγει δυο άλλοι ομότεχνοί τους. Ήταν νομίζω το 1999 που χάσαμε τους Χρήστο Κολοκοτρώνη και Αντώνη Κατινάρη.
Ο Χρήστος Κολοκοτρώνης ξεκίνησε από στιχουργός. Συνεργάστηκε με πολλούς συνθέτες στον χώρο του ειδικά με τον Μανώλη Χιώτη Κλασική επιτυχία τους το ‘Απόψε Φίλα με’, που πρωτοείπε ο Στέλιος Καζαντζίδης με την Καίτη Γκρεϋ και πιο μετά ερμήνευσε η Μαίρη Λίντα. Αργότερα ο Κολοκοτρώνης έγραψε και στίχους για δυο τραγούδια που μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης και ερμήνευσαν η Πόλυ Πάνου και ο Πάνος Γαβαλάς αντίστοιχα Ήσαν τα κομμάτια ‘Σε Ποιο Βουνό’ και ‘Κάποιο Πρωινό στον Πειραιά’.
Έχω ακούσει πως σύμφωνα με κάποια μαρτυρία του, ο αναφερόμενος δημιουργός 'αναγκάστηκε' να γίνει και συνθέτης. Δεν γνωρίζω κατά πόσο αληθεύει η συγκεκριμένη πληροφορία, πάντως είναι γνωστό πως κάποια εποχή τα ονόματα των στιχουργών δεν αναφέρονταν στους δίσκους. Εκτός από δημιουργός αρκετών επιτυχιών, υπήρξε υποστηρικτής πολύ γνωστών -σήμερα τραγουδιστών. Κλασικό παράδειγμα η περίπτωση του Στράτου Διονυσίου. Τελευταία μάλιστα είχε αναδείξει τη Σία Λυμπέρη μια πολύ αξιόλογη - πλην όμως παραμελημένη από τις εταιρείες - ερμηνεύτρια. Την ίδια περίπου εποχή ηχογράφησε κι έναν δίσκο όπου ερμήνευσε ο ίδιος κάποια παλιά και καινούργια - τότε - τραγούδια του. Ο αναφερόμενος καλλιτέχνης είχε διευθύνει και κάποιο κέντρο που έφερε ως επωνυμία το επίθετό του. Το μαγαζί αυτό βρισκόταν - αν δεν κάνω λάθος - στην οδό Θηβών.
Σε αυτό το σημείο, προκειμένου να αποδείξουμε ότι υπάρχει κάποιος συνδετικός κρίκος μεταξύ των παλιών και των νεότερων εκπροσώπων της γνήσιας λαϊκής μουσικής, πρέπει να αναφέρουμε το εξής: Ένας από τους δασκάλους στο μπουζούκι για τον σημερινό σολίστα και αξιόλογο συνθέτη λαϊκών τραγουδιών Βαγγέλη Κορακάκη , υπήρξε ο Αντώνης Κατινάρης. Οι δυο σολίστες συνδέονταν επίσης με κάποια συγγένεια. Συγκεκριμένα, ο πατέρας του πρώτου ήταν ξάδελφος του δεύτερου.
Αντίθετα απ' ότι ίσως μαρτυράει το επώνυμό του, ο Κατινάρης είχε γεννηθεί στα Χανιά. Ήταν το 1933. Σύμφωνα με μαρτυρία του στιχουργού Τάκη Κωλέτη, ο πρώτος μαζί με τον - ομότεχνό του από πλευράς ενασχόλησης με τη σύνθεση - Βασίλη Βασιλειάδη, ήσαν οι βασικοί τροφοδότες της λαϊκής δισκογραφίας στη δεκαετία 60 - 70. Κατά καιρούς, τόσο ο Κατινάρης όσο και ο Βασιλειάδης είχαν κατηγορηθεί για κλοπή μελωδιών από ομότεχνούς τους. Ανεξάρτητα από το αν κάτι τέτοιο αληθεύει ή όχι, πρόκειται πιστεύουμε για δυο μουσικοσυνθέτες με πολύ ταλέντο.
Την εποχή που εγώ πρωτάκουγα τα τραγούδια του πρώτου από τους δυο συνθέτες που μόλις αναφέραμε, δεν ήξερα πως υπήρχαν δυο διαφορετικά είδη μπουζουκιών. Μετά όταν πληροφορήθηκα για την ύπαρξη του τρίχορδου κι άρχισα να θαυμάζω τον ήχο του, έμαθα επίσης ότι ο συγκεκριμένος μουσικός έπαιζε τρίχορδο μπουζούκι. Πάντως –κατά την προσωπική μου γνώμη - πιο ενδεικτικός για το είδος του μπουζουκιού που παίζει ο Αντώνης Κατινάρης, είναι ο ήχος ο οποίος ακούγεται σε κάποια ηχογράφηση που έγινε στο τραγούδι του Μάρκου ‘Ο Μαθητής’. Στον συγκεκριμένο δίσκο, το κομμάτι ερμηνεύει ο Πρόδρομος Τσαουσάκης ενώ σολίστας και τραγουδιστής προσφωνούν και παινεύουν ο ένας τον άλλο.
Ο αναφερόμενος μουσικός μαζί με τον σολίστα και δεξιοτέχνη - επίσης του τρίχορδου μπουζουκιού - Σπύρο Λιόση - αποτέλεσαν το πιο διάσημο ντουέτο μπουζουξήδων μετά από τους Κώστα Παπαδόπουλο και Λάκη Καρνέζη.* Το ντουέτο Κατινάρης Λιόσης, συμμετείχε ιδιαίτερα στην ορχήστρα που συνόδευε τον Πάνο Γαβαλά. Ο πρώτος από τους δύο έγραψε και τη μουσική σε πολλά τραγούδια.. Αυτά που είναι πιο αντιπροσωπευτικά - κατά την προσωπική μας γνώμη –του συνθετικού του ύφους, τα έχει ερμηνεύσει ο Στράτος Διονυσίου. ‘Μπαγλαμάδες και Μπουζούκια’, ‘Η Ψευτιά του Κόσμου’ και πολλά άλλα. Επίσης πριν από τον Τάκη Σούκα και τον Τάκη Μουσαφίιρη,- όπως επίσης πιστεύω από τον Αντώνη Ρεπάνη και τον Άκη Πάνου - αυτός που συνέθεσε τα πρώτα αξιόλογα τραγούδια τα οποία ερμήνευσε ο Γιώργος Μαργαρίτης, ήταν ο Αντώνης Κατινάρης. Απ' αυτά ξεχωρίζει ένα κομμάτι με τίτλο ‘Το Καλλίτερο Αλάνι’. Αυτό το ζεϊμπέκικο βασίζεται πάνω σε στίχους της λαϊκής τραγουδίστριας - αν δεν κάνω λάθος και συντρόφου του συνθέτη - Σίας Ροζάκη. Όμως τα συγκεκριμένα κομμάτια θάφτηκαν μέσα σε σωρεία τραγουδιών κατώτερης ποιότητας που εκείνη την εποχή απέδιδε ο τραγουδιστής. Υπήρξαν φορές που ο συνθέτης ερμήνευσε και ο ίδιος κάποια τραγούδια του. Κι αυτό καλώς έγινε μιας και – πάλι κατά την προσωπική μας γνώμη - είχε φωνή θαυμάσια, δηλαδή αντιπροσωπευτική για το μουσικό είδος που υπηρετούσε. Δυο απ' αυτές τις συνθέσεις είναι τα κομμάτια ‘Λάλι – Λάλι’ και ‘Είμαι Παιδί Τζιμάνι’.
Αν δεν κάνω λάθος, ο Κατινάρης έμενε στην Καισαριανή. Σύμφωνα όμως με μαρτυρία του μαθητή του Βαγγέλη Κορακάκη, αυτός τον συναντούσε πιο πολύ σ' ένα κτήμα της οικογένειας στη Νέα Μάκρη. Ο εκλιπών δημιουργός άφησε στο πόδι του την κόρη του Μαρία. Πρόκειται για μια πολλά υποσχόμενη ερμηνεύτρια, ειδικά, πιστεύουμε, σμυρναίικων τραγουδιών.
Π. Σκούρτης
10 - 7 - 2009
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
*Έχω την εντύπωση ότι ο Αντώνης Κατινάρης συνεργάστηκε και με το ντουέτο Κώστα Παπαδόπουλου - Λάκη Καρνέζη. Ήταν για τις ανάγκες της ηχογράφησης στο τραγούδι του πρώτου ‘Τι να σου Κάνει Μια Καρδιά’. Γι' αυτό άλλωστε και το ύφος του παιξίματος θυμίζει κάπως τη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη. Το χασάπικο αυτό - σε στίχους της μεγάλης λαϊκής μας ποιήτριας Ευτυχίας Παπαγιανοπούλου - ερμήνευσε ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου